Dijkwelsestraat
Op een aantal locaties in Kapelle, waaronder de Dijkwelsestraat, ontstaat wateroverlast bij hevige regenval. Om de kans op wateroverlast op deze plekken te verkleinen gaat de gemeente Kapelle extra riolering aanleggen.
Afgeronde werkzaamheden
In de Dijkwelsestraat, tussen de Goessestraatweg en de Vijverstraat, zijn roosters geplaatst langs de rijbaan om veel regenwater op te kunnen vangen.
Ook ligt er een nieuwe afvoerleiding om het regenwater snel af te voeren.
De straat is ingericht met nieuwe verharding.
Huidige werkzaamheden
Van maandag 4 november 2024 tot en met vrijdag 7 maart 2025 voeren we werkzaamheden uit aan de Dijkwelsestraat in Kapelle. De Dijkwelsestraat wordt opnieuw ingericht. We vernieuwen de stoepen en parkeervakken. En we vernieuwen en asfalteren de straat opnieuw. Dit gebeurt van maandag tot en met vrijdag tussen 7.30 uur en 17.00 uur. De werkzaamheden worden uitgevoerd in 3 fases. Tijdens iedere fase wordt het werkvlak helemaal afgesloten van verkeer.
Vragen en antwoorden bewonersavond Dijkwelsestraat 4 april 2024
-
Tijdens de informatieavond op 4 april heeft de Gemeente Kapelle de ontwerptekening laten zien aan de aanwezigen. Ook hebben wij de keuzes in het ontwerp uitgelegd. Samen met de aanwezigen zijn de aandachtspunten, vragen en aanpassingsvoorstellen voor het ontwerp besproken.
Hieronder zijn deze bespreekpunten beschreven, met reactie van de Gemeente.
Alleen kleine aanpassingen op het ontwerp die mogelijk zijn en de herinrichting verbeteren worden doorgevoerd. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met het gemeentelijke beleid, verkeersveiligheid en dergelijke.
-
De gemeente legt een zebrapad aan ter hoogte van de Vijverstraat. Een zebrapad in een 30 km straat is niet gebruikelijk. Maar omdat de Dijkwelsestraat een drukke straat betreft en de voetgangers vanuit de Vijverstraat moeten oversteken om het trottoir te bereiken leggen we een zebrapad aan.
Er wordt geen zebrapad aangelegd bij de Stationsstraat omdat een zebrapad vlak voor een spoorwegovergang niet veilig is.
Er wordt geen zebrapad aangelegd bij de Oude Bosstraat omdat het aantal voetgangers vanuit deze straat erg laag is.
-
Dat betreft geen groen parkeren maar verhard oppervlak. Dit vlak ligt in een bocht en kan daardoor niet als parkeerstrook worden ingericht.
-
Het parkeren in de nieuwe inrichting wijkt niet af van het parkeren in de bestaande situatie. De strook aan de oostzijde (oneven nummers) wordt ingericht als parkeerstrook zonder verdeling. Er gaan geen parkeerplaatsen verloren.
-
Ter plaatse van de inritten (rijsporen) en voordeuren (looppad) wordt dichte verharding aangebracht. Het moet dan zichtbaar zijn dat daar niet geparkeerd mag worden.
-
Een garantie op snelheidsvermindering is niet te geven door de gemeente. Met alle maatregelen (versmallen rijbaan, toepassen middenstreep, verhogen kruispunten en herinrichting kruising Stationsstraat) verwacht de gemeente dat de snelheid van het verkeer in de Dijkwelsestraat afneemt.
-
Bij de herinrichting van de Oude Bosstraat in 2025 wordt de Oude Bosstraat eenrichtingsverkeer (alleen uitkomend verkeer op Dijkwelsestraat)
-
De drempelelementen die zijn toegepast, zijn zoals alle opritten van de verhoogde kruisingen in Kapelle. De elementen zijn gekozen omdat ze voldoen aan de gestelde richtlijnen en vormvast zijn. De gemeente heeft na de ontvangen opmerkingen en verzoeken bepaald dat in de Dijkwelsestraat drempelelementen toegepast gaan worden voor 50 km zone (ondanks de rijbaan in een 30 km zone ligt). In de zijstraten worden drempels voor 30 km zone aangebracht. De bestaande drempel bij de Vijverstraat wordt hier ook op aangepast.
-
Na aanbesteding zal dit worden besproken met de aannemer van het werk en DLF.
-
Met de inrichting treffen we voorzieningen die de wateroverlast beperken en hopelijk voorkomen (garantie op het oplossen van wateroverlast is helaas niet te geven).
-
De boom die het trottoir opdrukt staat op particulier perceel. Uitgangspunt is dat de boom blijft behouden. Onderzoek wijst uit dat niet de wortels het trottoir opdrukken maar dat de opdruk komt door de toename van de diameter van de boom. Met het hertellen/aanpassen van het trottoir zal de opdruk worden verholpen.