Dijkwelsestraat

Op een aantal locaties in Kapelle, waaronder de Dijkwelsestraat, ontstaat wateroverlast bij hevige regenval. Om de kans op wateroverlast op deze plekken te verkleinen gaat de gemeente Kapelle extra riolering aanleggen.

Afgeronde werkzaamheden

In de Dijkwelsestraat, tussen de Goessestraatweg en de Vijverstraat, zijn roosters geplaatst langs de rijbaan om veel regenwater op te kunnen vangen. 
Ook ligt er een nieuwe afvoerleiding om het regenwater snel af te voeren.
De straat is ingericht met nieuwe verharding.

Nieuwe werkzaamheden starten September 2024

Op 4 april 2024 heeft de gemeente een informatieavond gehouden over de inrichting van de Dijkwelsestraat tussen de Stationsstraat en Vijverstraat
Vragen naar aanleiding van deze avond vindt u onderaan deze pagina.
 

De planning voor dit project staat op de pagina Werkzaamheden Westzijde Kapelle

Vragen en antwoorden bewonersavond Dijkwelsestraat 4 april 2024

Tijdens de informatieavond op 4 april heeft de Gemeente Kapelle de ontwerptekening laten zien aan de aanwezigen. Ook hebben wij de keuzes in het ontwerp uitgelegd. Samen met de aanwezigen zijn de aandachtspunten, vragen en aanpassingsvoorstellen voor het ontwerp besproken. 

Hieronder zijn deze bespreekpunten beschreven, met reactie van de Gemeente.

 

Alleen kleine aanpassingen op het ontwerp die mogelijk zijn en de herinrichting verbeteren worden doorgevoerd. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met het gemeentelijke beleid, verkeersveiligheid en dergelijke.

De gemeente legt een zebrapad aan ter hoogte van de Vijverstraat. Een zebrapad in een 30 km straat is niet gebruikelijk. Maar omdat de Dijkwelsestraat een drukke straat betreft en de voetgangers vanuit de Vijverstraat moeten oversteken om het trottoir te bereiken leggen we een zebrapad aan.

Er wordt geen zebrapad aangelegd bij de Stationsstraat omdat een zebrapad vlak voor een spoorwegovergang niet veilig is.

Er wordt geen zebrapad aangelegd bij de Oude Bosstraat omdat het aantal voetgangers vanuit deze straat erg laag is.

Dat betreft geen groen parkeren maar verhard oppervlak. Dit vlak ligt in een bocht en kan daardoor niet als parkeerstrook worden ingericht.

Het parkeren in de nieuwe inrichting wijkt niet af van het parkeren in de bestaande situatie. De strook aan de oostzijde (oneven nummers) wordt ingericht als parkeerstrook zonder verdeling. Er gaan geen parkeerplaatsen verloren.

Ter plaatse van de inritten (rijsporen) en voordeuren (looppad) wordt dichte verharding aangebracht. Het moet dan zichtbaar zijn dat daar niet geparkeerd mag worden.

Een garantie op snelheidsvermindering is niet te geven door de gemeente. Met alle maatregelen (versmallen rijbaan, toepassen middenstreep, verhogen kruispunten en herinrichting kruising Stationsstraat) verwacht de gemeente dat de snelheid van het verkeer in de Dijkwelsestraat afneemt.

Bij de herinrichting van de Oude Bosstraat in 2025 wordt de Oude Bosstraat eenrichtingsverkeer (alleen uitkomend verkeer op Dijkwelsestraat)

Definitief ontwerp Dijkwelsestraat