Nieuwbouw Zuidhoek 4
Algemeen
Gemeente Kapelle maakt een plan voor een nieuw woongebied aan de westzijde van de kern Biezelinge. Op onderstaande kaart ziet u om welk gebied het gaat.
Plannen voor Zuidhoek 4
In dit nieuwe woongebied komen 210 tot 250 woningen. Op 5 juni 2024 hebben we de plannen voor het gebied gepresenteerd aan omwonenden en andere belangstellenden. Op deze avond hebben we opmerkingen en reacties opgehaald van de aanwezigen. Op 12 december 2024 werd het stedenbouwkundig plan gepresenteerd aan omwonenden en belangstellenden.
Planning
Begin 2025 | Start onderzoeken en wijziging omgevingsplan (was bestemmingsplan) |
Vanaf 2026 | Start werkzaamheden |
Gronduitgifte
In het nieuwe woongebied komen kavels voor vrijstaande woningen, tweekappers en rijwoningen. Ook kijken we naar een aantal appartementen.
De kavels voor de vrijstaande woningen geeft de gemeente uit. De manier van uitgifte en of er een wachtlijst komt, stellen we vast nadat de ruimtelijke procedure is doorlopen. Tot die tijd kunt u zich nog niet inschrijven op een lijst voor geïnteresseerden.
De bouwkavels voor de andere woningtypes verkopen we aan ontwikkelende partijen. Zij maken daarna een plan en verkopen de woningen.
2e informatiebijeenkomst Zuidhoek 4 Biezelinge - 12 december 2024
Op 12 december 2024 organiseerde Gemeente Kapelle een tweede informatiebijeenkomst voor omwonenden en belangstellenden over Zuidhoek 4. Onderwerp van de avond was het concept stedenbouwkundig plan.
Hieronder leest u het verslag van de bijeenkomst en daarna volgt de presentatie van de bijeenkomst.
Verslag bijeenkomst 12 december 2024
Wethouder Herselman opende de avond door kort terug te blikken op de vorige informatiebijeenkomst van 5 juni 2024.
Na de presentatie werden vragen gesteld door de aanwezigen. Hierna volgt een samenvatting van wat er besproken werd:
Verkeer
Uitgaande van het concept stedenbouwkundig plan wordt de nieuwe woonwijk Zuidhoek 4 via drie wegen ontsloten. Er komt een nieuwe ontsluiting op de provinciale weg N289 (de Oude Rijksweg). Daarnaast komen er drie ontsluitingen op de Gildenstraat: Eén aan de noordkant bij de Kapellerie, één in het midden van de Gildenstraat en één aan de zuidkant richting de Achterweg en De Klinker. Met de aanleg van de ontsluiting op de N289 vervalt de aansluiting van De Klinker op de N289.
De inzet van de gemeente is om te starten met de aanleg van de rotonde, zodat als eerste een nieuwe verbinding ontstaat. En het bouwverkeer niet door het bestaande woongebied rijdt. Gemeente Kapelle is hierbij afhankelijk van medewerking van de Provincie Zeeland. Verwachting is dat 2025 nog nodig is om alle procedures te doorlopen.
Uitgangspunt is om de Gildenstraat om te vormen tot éénrichtingsverkeer met een minder breed straatprofiel. Het parkeren in de Gildenstraat en het al dan niet toestaan van vrachtwagens worden genoemd als aandachtspunten door de aanwezige bewoners. Net zoals het moment van afsluiting van De Klinker in relatie tot de nieuwe ontsluiting en bouwroute en de locatie van de glasbak op de hoek bij de Kapellerie.
De verwachting is dat het aantal verkeersbewegingen in de huidige Gildenstraat afneemt. De route door de Gildenstraat is dan geen uitnodigende route meer, waardoor het verkeer zich verspreidt over de andere wegen.
Wonen
In het plan wordt uitgegaan van 1/3 sociale huur, 1/3 betaalbare koop en 1/3 vrije koop. In het concept stedenbouwkundig plan zijn appartementen gesitueerd aan de westkant van het plangebied. Het kunnen gebouwen worden met drie tot vijf bouwlagen. Er zijn kavels voor vrijstaande woningen voorzien en kavels voor woningen die via projectontwikkeling worden ontwikkeld. Er wordt aandacht gevraagd voor passende woningen voor jongeren. Welke delen van Zuidhoek 4 er via projectontwikkeling op de markt komen, is nog niet bepaald.
Geluid
Het verkeersgeluid van de snelweg en provinciale weg is een punt van aandacht in de ontwikkeling van het plan. Er wordt een grondwal aangelegd aan de zuidwestzijde van het plangebied. Wat het effect van deze grondwal is, op het verkeersgeluid, wordt nog berekend. De nieuwe woningen zullen voldoen aan de geluidsnormen die zijn toegestaan voor woningen. Hier wordt rekening mee gehouden bij de uitwerking van het plan. De wettelijke geluidswaarde aan de binnenkant van de woningen kan bereikt worden door hier rekening mee te houden in de bouw.
De nieuwe windturbines die gebouwd worden in de Willem Annapolder voldoen aan de wettelijke normen voor geluid en slagschaduw met betrekking tot de nieuwe woonwijk.
Grond
Bijna alle benodigde grondpercelen zijn aangekocht door Gemeente Kapelle. De verwachting is dat binnenkort ook de resterende percelen zijn aangekocht. Uitgangspunt voor de gemeente is dat de ontwikkelkosten worden gedekt door de opbrengsten van de grondverkoop. Op dit moment staat het aantal te bouwen woningen nog niet vast en ook de grondprijs is nog niet bekend.
Nader uitwerken en volgende stappen
De komende tijd worden de volgende zaken nader uitgewerkt:
- Wat de diepte moet worden van de waterpartijen;
- Hoe de berging en afvoer van regenwater kan zonder dat dit op de riolering wordt geloosd;
- Welke energievoorzieningen mogelijk zijn in het plan. Voor nu wordt uitgegaan van verwarming van de woningen met warmtepompen;
- Het groenplan voor de nieuwe wijk wordt uitgewerkt als het plan voor het bouw- en woonrijp maken van de wijk gereed is.
1e informatiebijeenkomst Zuidhoek 4 Biezelinge - 5 juni 2024
Reacties 1e informatiebijeenkomst - 5 juni 2024
Er is door 23 personen een reactieformulier ingevuld, naar aanleiding van de informatieavond. Zes formulieren zijn van bewoners van de Gildenstraat, twee van bewoners van de Achterweg, twee van de Kapellerie en vier van bewoners uit Zuidhoek 1&2. Daarmee zijn er 14 reacties van direct aanwonenden van de nieuwe wijk. De andere 9 reacties komen uit 'de rest' van de kernen Kapelle en Biezelinge en ook een enkeling van ergens anders. Hieronder een samenvatting van de opmerkingen op de reactieformulieren.
Verkeer
De direct aanwonenden uit de Gildenstraat, Achterweg en Kapellerie vragen aandacht voor de verkeersafwikkeling. Zowel van het bouwverkeer als het bewonersverkeer. Er wordt gevreesd voor meer verkeersdrukte in de Gildenstraat en Achterweg. En daarmee ook voor onveilige verkeerssituaties of schade aan hun woningen door trillingen. Er is gevraagd naar inzicht in de verkeersstromen van de toekomstige wijk. Het hoogteverschil tussen De Klinker en de Achterweg en Gildenstraat is daarbij ook enkele keren genoemd als aandachtspunt.
Voor een directe ontsluiting van de nieuwe wijk op de Oude Rijksweg is veel draagvlak. Wel wordt aangegeven dat deze ontsluiting er van het begin van de bouw moet zijn, zodat bouwverkeer niet eerst een poos door de bestaande woonstraten moeten rijden.
Cultuurhistorie
Er is door meerdere bewoners opgemerkt dat ze het belangrijk vinden dat het Paardeweegje en het Donkerewegje behouden blijven zoals ze zijn. Het zijn oude structuren in het landschap en ze worden veel gebruikt door wandelaars en fietsers. Het Donkerewegje is van oorsprong een oud kerkenpad tussen Biezelinge en Eversdijk. Het Donkerewegje ontsluit enkele weilanden waar paarden lopen en er ligt nog een bedrijf aan. Dit geldt overigens ook voor het Paardeweegje.
Geluid van de A58 en N289
Meerdere reacties gaan over het geluid van deze twee wegen. De huidige bewoners ervaren zelf dat ze het verkeer ervan goed kunnen horen. Ze vragen zich af of de nieuwe wijk niet te veel geluidsoverlast zal ervaren, omdat die nog dichter bij deze wegen komt.
Type woningen en uitstraling nieuwe wijk
Degenen die daar een opmerking over hebben gemaakt, zijn het eens dat het een 'dorpse' wijk moet worden. Er worden wel uiteenlopende referenties genoemd. Aria en Mannee in Goes en de 'hippe' wijk Hoogvliet. De bewoners van de Gildenstraat zien graag een groene buffer tussen hun woningen en de nieuwbouw. Ook vragen die om geen appartementen direct tegenover de Gildenstraat te bouwen, maar om die aan de westkant van het gebied te bouwen. Er wordt gevraagd om betaalbare woningen, om kleinere appartementen voor starters en levensloopwoningen. Een groene, speelvriendelijke wijk met een dorps karakter. Voldoende aansluitingen voor fietsers en voetgangers.